صفحه اصلی / بلاگ / چگونه با تغییر هارد لپ تاپ، سرعت آن را افزایش دهیم؟

چگونه با تغییر هارد لپ تاپ، سرعت آن را افزایش دهیم؟

افزایش سرعت لپ تاپ با تغییر هارد آن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که از کندی و یا سرعت کم لپ تاپ خود رنج ببرید. اگر شما هم این مشکل را دارید جهت افزایش سرعت لپ تاپ خود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در حال حاضر روش های مختلفی جهت افزایش سرعت لپ تاپ وجود دارد و این در حالی است که اکثر این روش ها، روش های نرم افزاری می باشند. اما از بین روش های افزایش سرعت لپ تاپ که سخت افزاری می باشد میتوان به تغییر هارد لپ تاپ و ارتقاء هارد لپ تاپ اشاره کرد.

بیشتر لپ تاپ های قدیمی و حتی تعدادی از لپ تاپ های جدید و بروز در حال حاضر مجهز به هارد های HDD با سرعت پایین تر نسبت به هارد های SSD می باشند. در نتیجه از مهم ترین روش های افزایش سرعت لپ تاپ، نصب هارد SSD بر روی آن می باشد.

هارد های SSD بر خلاف هارد های HDD از تکنولوژی الکترونیکی جهت ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنند. این هارد ها اطلاعات را بر روی میکروتراشه ها ذخیره می کنند. اما هارد های قدیمی تر HDD اطلاعات بر روی یک هد مغناطیسی از طریق خواندن و نوشتن اطلاعات صورت می پذیرد. سرعت هارد های SSD با توجه به نوع، کیفیت، برند یا مارک و کلاس خود، میتواند متغیر باشد اما این هارد ها به طور میانگین تا 5 برابر سرعت بوت و تا 4 برابر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را افزایش میدهد. از دیگر مزیت های این هاردها، عدم تولید صدا با توجه به فرآیند الکترونیکی بودن آن و همچنین مصرف انرژی بسیار پایین تر به دلیل عدم وجود هد مکانیکی داخل آن است. بنابراین هارد لپ تاپ خود را به هارد های SSD ارتقا دهید به طور قابل ملاحظه ای میتوانید کاهش مصرف انرژی و عمر باتری را در این لپ تاپ ها مشاهده کنید. در تصویر زیر نمونه ای از مزیت های نصب هارد SSD بر روی لپ تاپ نشان داده شده است.

مزیت های هارد SSD نسبت به هارد های HDD

هارد های SSD خود نیز دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به سیستم یا لپ تاپ خود، باید از بین پورت های SATA و یا M.2 موجود در بازار، هارد مورد نظر خود را انتخاب کنید. به طور معمول همه لپ تاپ ها قابلیت اتصال هاردهای SSD با پورت SATA را دارا می باشند اما تعدادی از لپ تاپ های قدیمی تر درگاه های M.2 که بر روی مادربورد لپ تاپ بوده را نداشته و این درگاه ها بیشتر در لپ تاپ های جدید و به روزتر وجود دارد. بنابراین اگر میخواهید لپ تاپ خود را به هارد SSD مجهز نمایید ابتدا باید اطلاعات مورد نیاز از لپ تاپ خود را استخراج کنید.

در تصویر زیر نمونه ای از یک هارد SSD M.2 نشان داده شده است.

انواع هارد SSD

اما چگونه میتوان هارد های SSD را بر روی لپ تاپ نصب کرد؟

پاسخ این پرسش نیز بسیار بستگی به نوع لپ تاپ شما خواهد داشت.

1- ساده ترین راه جهت نصب هارد SSD، تعویض هارد قدیمی HDD لپ تاپ با هارد SSD SATA جدید لپ تاپ می باشد. در این صورت شما میتوانید هارد HDD قدیمی لپ تاپ را داخل باکس های هارد اکسترنال قرار داده و از آن به عنوان هارد اکسترنال استفاده کنید.

2- همچنین در لپ تاپ هایی که DVD RW دارند نیز میتوان دی وی دی رام لپ تاپ را خارج کرده و با استفاده از قاب های Caddy ، هارد SSD را بر روی این قاب ها سوار کرده و داخل لپ تاپ قرار داد و سپس با قرار دادن DVD لپ تاپ داخل باکس اکسترنال از آن به عنوان DVD RW اکسترنال استفاده کرد.

3- در لپ تاپ های جدید تر که دارای پورت M.2 بر روی مادر بورد خود نیز هستند میتوان هارد SSD M.2 تهیه کرده و این هارد را مستقیم بر روی مادربورد قرار داد. در این صورت هم میتوان از هارد قدیمی تر لپ تاپ استفاده کرد و یا میتوان آن هارد را نیز استخراج کرده و با یک هارد M.2 از لپ تاپ استفاده کرد.

در تصویر زیر قاب کدی یا Caddy نشان داده شده است.

انواع روش های نصب هارد SSD بر روی لپ تاپ

در حال حاضر انواع برند ها و کلاس های مختلف هارد های SSD در بازار موجود می باشد که میتوانید این هارد ها را از فروشگاه نگاتو تهیه کنید.

به عنوان نمونه در تصویر زیر یک نمونه هارد SSD برند ای دیتا ADATA نشان داده شده است. این هارد دارای سرعت بسیار بالا بوده و همچنین ضد ضربه و ضد لرزش نیز است و همچنین وزن بسیار پایین داشته که میتواند باعث کاهش وزن لپ تاپ شما بشود.

از برند های معتبر دیگر که در زمینه تولید هارد های SSD بنام می باشد، برند PNY است، ظرفیت 120 گیگابایت این هارد با توجه به قیمت مناسب خود و کیفیت و سرعت بوت بلا میتواند گزینه مناسبی برای کسانی باشد که میخواهند از یک هارد با سرعت بالا و قیمت مقرون به صرفه در کامپیوترهای خود استفاده کنند. شما میتوانید هارد SSD PNY با ظرفیت 120 گیگابایت را از این لینک خریداری کنید. همچنین اگر شما نیاز به فضای بیشتری جهت ذخیره سازی اطلاعات دارید میتوانید از هارد با برند لکساز Lexar با طرفیت 256 گیگابایت استفاده کنید.

همچنین میتوانید انواع هارد های SSD را از این لینک با گارانتی معتبر و تضمین قیمت از فروشگاه نگاتو خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید